Najpoznatiji meteoriti pronađeni na tlu Srbije

U četvrtak u Prirodnjačkom muzeju se otvara jedinstvena izložba „Meteoriti, glasnici svemira“ u okviru koje će posetioci moći više da istraže meteorite pronađene u našoj zemlji, kao i da saznaju koja je glavna razlika između meteora i meteorita.

Najpoznatiji meteoriti pronađeni na tlu Srbije Foto: Promo

Autor izložbe je kustos mineralog Aleksandar Luković, a izložbu će u četvrtak u 13 časova otvoriti akademik Vidojko Jović

Meteoriti su čvrsta tela vanzemaljskog porekla koja prolazeći kroz atmosferu dosegnu površinu planete. Njihovo poreklo se uglavnom vezuje za asteroide, ali postoje i meteoriti koji na Zemlju dolaze sa susednog Marsa ili Meseca.

Meteori i meteoriti su dva različita pojma i osnovna razlika između njih je u tome što meteorite nalazimo na površini Zemlje dok meteori uglavnom sagore u atmosferi. Smatra se da meteoriti potiču iz Sunčevog sistema, imaju dosta sličnosti sa planetoidima i predstavljaju delove jedne rasprsle planete sunčevog sistema. Na osnovu njihovog hemijskog sastava možemo da izvedemo zaključak o sastavu unutrašnjosti Zemlje i drugih planeta. Meteoriti neprekidno padaju na zemlju, najvećim delom u obliku prašine (koju zapažamo pomoću specijalnih uređaja) i utvrđeno je da se količina meteorskih padavina na Zemlji kreće od 1000 do 10 000 tona dnevno.

Foto: Promo

Meteoriti se sastoje od legure nikla i gvožđa, ili od silikata - najvećim delom olivina i piroksena, ili od njihove smese. Nisu nađeni meteoriti koji su slični sedimentnim ili metamorfnim stenama. Poznati su mnogi sistemi klasifikacije meteorita, ali po sastavu se mogu grupisati na: meteorite gvožđa (Dimitrovgradski), kameno-gvozdene (od metala i silikata), kamene (Sokobanjski i Jelički) i tektite (staklasta tela koja se takođe ubrajaju u meteorite).

Izložba

Meteoriti su deo Prirodnjačkog muzeja od njegovog osnivanja i u okviru izložbe biće predstavljena unikatna Zbirka meteorita muzeja.

Pogledajte koji meteoriti su pronađeni na tlu Srbije >>>