Deset najboljih lokacija za posmatranje zvezda

Noćno nebo nije više ono što je nekad bilo. Samo Sjedinjene Države troše 11 milijardi dolara godišnje na nepotrebno ulično osvetljenje, a u mnogim delovima sveta zvezde i drugi nebeski fenomeni su nestali sa vidika. Rastuća svest o “svetlosnoj zagađenosti” navela je grupe, poput Međunarodne asocijacije za mračno noćno nebo (IDA) da se bore za očuvanje prirodnog neba.

Deset najboljih lokacija za posmatranje zvezda Foto: Wikimedia Commons

“Iskustvo mračnog neba ide ruku pod ruku sa osećajem ‘udaljavanja od svega’.”, rekao je doktor Džon Barentin, koji rukovodi međunarodnim programom IDA-e. “To znači udaljavanje od gradova što je više moguće.” Program Dark Sky Places akredituje lokacije širom sveta kao Međunarodne rezervate ili parkove mračnog neba, na osnovu kvaliteta noćnog neba na tim mestima i lokalnih napora za očuvanjem izvornosti. Nacionalni parkovi nude dobar kompromis, budući da “imaju obezbeđenu turističku infrastrukturu koja ih takođe čini pristupačnim”, kaže Barentin.

Kada posmatrate zvezde, ponesite vodu, ćebad, stolice i baterijsku lampu za svaki slučaj, ali nemojte nositi teleskop u divljinu. “Same oči su dovoljne da uoče većinu fenomena koje otkriva mračno nebo: Mlečni put, zvezde padalice, bledi sateliti koji krstare nebom.”, kaže Barentin.

1. Pustinja Atakama, Čile

Praktično bez oblaka i na visini od 2.500 metara, sa mnogim delovima na koje padne manje od 2.5 centimetara kiše godišnje, ova neplodna, čileanska pustinja je jednostavno jedan od najviših i najsuvljih regiona na planeti. Optimalno čisto nebo privlačilo je velike svote novca astronomskih agencija širom sveta; dva od tri čudovišna teleskopa sledeće generacije su predviđena da operišu odatle u 2020. godini. U međuvremenu, posetioci su dobrodošli da kampuju pod blještavim zvezdama.

2. Mauna Kea, Havaji, SAD

Uz Atakamu, ovaj uspavani vulkan je Meka za profesionalne astronome. Posetiocima je dozvoljeno da pešače skoro do samog vrha, ali im se preporučuje da paze na visinsku bolest i ledene temperature.

3. NamibRand, Namibija

Kombinujte safari sa posmatranjem zvezda u ovom rezervatu na jugu afričke države Namibije, koja spada u najređe naseljene zemlje sveta. Barentin kaže da je lokacija “možda najmračnija lokacija koju je IDA ikada imenovala”. Nebo iznad 770 kvadratnih milja zemlje su najbliža prirodnom mraku koji se nekada mogao videti.

4. Aoraki Mekenzi, Novi Zeland

Ovaj region na novozelandskom južnom ostrvu uključuje Aoraki Mauntin Kuk Nacionalni park i čuveno selo za posmatranje sela Lejk Tekapo. Barentin ga naziva “drugi slučaj skoro-prastare tame.” Četiri kompanije koje se tamo nalaze pomažu u astro-turizmu.

5. Kaldera de Taburjente, Kanarska ostrva, Španija

Neki vrhovi ovog izolovanog arhipelaga u Istočnom Atlantiku, nedaleko od južnog Maroka imaju prednost, pored Atakame i Mauna Kee, da se nalaze iznad tzv. inverzionog sloja temperature. To znači da se “morski oblaci” formiraju ispod vrhova, zadržavajući tako vlažnost niskom i atmosferu slobodnom od iskrivljenja zvezda. Najbolje ostrvo, možda je La Palma, čiji Nacionalni park Kaldera de Taburjente predstavlja dom 2.400 metara visokoj stenovitoj humki pod imenom Stena muškaraca (Roque de los Muchachos), na kojoj se nalaze mnogobrojne opservatorije.

6. Keri, Republika Irska

Locirana na izolovanom jugozapadnom ćošku Irske, rezervat Keri nudi 700 kvadratnih kilometara lokacija “udaljenih od svega” za posmatranje zvezda. “Od naših evropskih parkova i rezervata ovaj je očigledno najtamniji budući da je najudaljeniji od velikih gradova i da se nalazi na ivici Atlantskog okeana.”, rekao je Barentin.

7. Prirodni mostovi, Juta, SAD

Posetioci mogu da uživaju u zapanjujućem pogledu na noćno nebo koje preseca jedan od tri prirodnih, stenovitih “mostova” formiranih u kanjonima od strane bujice vode, koja je tekla hiljadama godina pre. Područje od 30 kvadratnih kilometara je “primer mraka na Platou Kolorada” i “jedna od najmračnijih lokacija u našem sistemu”, rekao je Barentin.

8. Big Bend, Teksas, SAD

Zajedno sa Prirodnim mostovima, Big Bend je jedan od najmanje svetlom zagađenih parkova među 48 južnijih država. Park se prostire na 3.100 kvadratnih kilometara u pustinji Čivava, tačno na granici sa Meksikom.

9. Dolina smrti, Kalifornija, SAD

IDA ističe ovaj park kao najveći međunarodni park sa tamnim nebom prošle godine. Iako nebo Doline smrti nije potpuno imuno na sjaj iz Las Vegasa i drugih jugozapadnih gradova Sjedinjenih Država, ipak je poprilično mračno. “Na mnogim mestima, pruža pogled na ono što je postojalo nekada pre podizanja gradova.”, tvrde iz IDA-e.

10. Čeri Springs, Pensilvanija, SAD

Čak i sirote duše koje žive duž koridora I-95 ne moraju da idu daleko kako bi iskusile kvalitetno noćno nebo. Ovaj park se prostire na 0.33 kvadratnih kilometara i okružen je Državnom šumom Saskvoč od 1.060 kilometara kvadratnih, koja pomaže da park bude izolovan od civilizacijskog osvetljenja.