Drevna kineska žila kucavica

Star 1.400 godina, Veliki kanal je monumentalni projekat koji povezuje sever i jug Kine. U upotrebi je i dan-danas.

Drevna kineska žila kucavica Snimio: Majkl Jamašita

Barže na Velikom kanalu ne nose otmena imena, na njihovim pramcima nema figura sirena, niti banalnih sentenci ispisanih na krmi. Umesto toga, na boku su im, kao žig na kravi, utisnuta slova i brojke. Takav nesentimentalan odnos bi mogao da sugeriše da su beznačajne, ali barže koje krstare Velikim kanalom povezuju Kinu već 14 vekova, raznoseći žito, vojnike i ideje između privrednog središta zemlje na jugu i političkih centara moći na severu.

Nadomak grada Đining na severu Džu Silei – Matori Džu, kako ga svi zovu – startuje dva dizel-motora na svojoj blistavoj novoj barži „Lu-Đining-Huo 3307”. Pola pet je ujutro i Matori Džu se nada da će preduhitriti ostale posade koje se još zamajavaju svojim sidrima. Ali dok gledam obalu, primećujem da drveće više ne promiče u odnosu na nebo koje postaje sivo. Iznenađen sam kad kroz drugi prozor vidim da nas druge barže pretiču. Upravo u tom trenutku oglašava se radio.

„Šta je tebi, Matori Džu?”, kaže kroz smeh kapetan barže.

„Promašio si kanal!”

Nasukali smo se. Matori Džu škilji u neverici. Proveo je šest meseci na kopnu nadgledajući izgradnju svoje barže, a sada je u žurbi potcenio Veliki kanal, čije struje su veliki izazov i u čijim prolazima se taloži mulj. Gunđajući, diže mikrofon i traži izveštaj.

Pošto je čuo da je sprud mali, napregnuto gleda u vodu i odlučuje se na brzu akciju. Silovito kreće u rikverc uz pun gas. Motori snažno protresaju pedesetmetarsku baržu i hiljadu metričkih tona uglja na njoj. Vrti kormilo, menja brzinu i ponovo kreće punom snagom. Voda se penuša dok se propinjemo. Ugašenih navigacionih svetala radi uštede energije, dok vodu osvetljava samo mesečina, „Lu-Đining-Huo 3307” deluje poput podmornice koja ulazi na neprijateljsku teritoriju. Naše odredište je Nantung, 690 kilometara južno.



bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...