Istinita priča o Orijent ekspresu, najslavnijem vozu u istoriji železnice

Kakav je bio pravi Orijent ekspres, zbog čega se oko njega stvorio oreol misterije i intrige i koja je njegova konačna sudbina?

Versajskim mirom Simplon Orijent Ekspresu je dodeljen desetogodišnji monopol nad vezom Pariza i Konstantinopolja. U međuvremenu su konstruisane nove čelične kabine sa Art Deko enterijerom, nakon čega je voz postao još popularniji u visokom društvu.

Simplon Orijent Ekspres voz stajao je zaglavljen u snegu u Turskoj pet dana; Foto: Profimedia

Agata Kristi je prvi put putovala Orijent ekspresom 1928. godine. Nekoliko meseci kasnije voz se na putu iz Istanbula šest dana zaglavio u snežnoj mećavi. Nešto slično se slavnoj spisateljici desilo na sledećem putovanju i to je bila dovoljna inspiracija za jednu od njenih najpoznatijih detektivskih priča „Ubistvo u Orijent ekspresu”.

Ipka, nakon Drugog svetskog rata nastupa period naglog razvoja drugih, bržih načina putovanja, pa skupa i spora putovanja vozom, kao što je "Simplon Orijent Ekspres", ma koliko on bio luksuzan, polako, ali neumitno izlaze iz mode. Osim toga, mnogi su na svojim vozima počeli da upotrebljavaju frazu “Orijent ekspres” u promotivne svrhe. 

Scena iz filma "Ubistvo u Orijent ekspresu" iz 1974. godine; Foto: Profimedia

I možda bi takva vrsta putovanja sa uživanjem bila potpuno zaboravljena i ostala zabeležena samo u čuvenim romanima, ili na velikom platnu, da uspešni američki hotelijer i zaljubljenik u sve što ima bilo kakve veze sa istorijom železnice, Džejms Šervud, nije odlučio da obnovi ovu tradiciju.

Pogledajte i Balkan ekspres: Kako je novinar „Gardijana“ doživeo putovanje prugom Beograd-Bar?

On je 1977. na aukciji u Monte Karlu kupio dva stara, odavno rashodovana vagona originalnog "Orijent Ekspresa", iz 20-ih godina prošlog veka, i odlučio je da im vrati prvobitni sjaj. Kako su tekli radovi na njihovom restauriranju zaintrigirale su ga priče i legende o čuvenom "Orijent ekspresu" koje su u njemu probudile nostalgiju za prošlim vremenima. A pošto je već bio vlasnik hotela sa pet zvezdica, "Ćiprijani" u Veneciji i "Spendido" u Portofinu, odlučio je da svojim probirljivim gostima ponudi i uzbudljivo putovanje u prošlost. Ubrzo je kupio i restaurirao celu kompoziciju od 25 vagona koja ga je koštala 25 miliona evra i uspostavio je novu luksuznu železničku liniju "Venis Simplon- Orijent-Ekspres" koja spaja London, Pariz i Veneciju.

Za sve one koji za kartu izdvoje oko 1.800 evra i koji istinski žele da dožive atmosferu zlatnog doba putovanja železnicom, kompanija Džejmsa Šervuda jednom godišnje organizuje uzbudljivo putovanje od Pariza do Istanbula.



bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.