Istinita priča o Orijent ekspresu, najslavnijem vozu u istoriji železnice

Kakav je bio pravi Orijent ekspres, zbog čega se oko njega stvorio oreol misterije i intrige i koja je njegova konačna sudbina?

Jedan sudar i jedna bomba
Tokom decenija krstarenja s kraja na kraj Evrope vozovi na liniji Orijent ekspres imali su relativno malo nesreća. Prvi i jedini veliki sudar dogodio se 1929. sa teretnim vozom istočno od Pariza. Poginuli su mašinovođa, ložač i kondukter, ali niko od putnika nije povređen. Tri godine kasnije, kada je krenuo iz Pešte u pravcu Pariza eksplozija je raznela pola jednog vagona, a devet kola se sa sve lokomotivom survalo u provaliju. Poginulo je više od dvadeset putnika raznih nacionalnosti. Krivac za nesreću, izvesni bivši mađarski fašistički oficir, obešen je 1936. godine.

Orijent ekspresom su putovali gotovo svi evropski monarsi tog doba – grčki kralj Đorđe, bugarski kraljevi Ferdinand i njegov naslednik Boris, Leopold Drugi belgijski, engleski kraljevi Edvard Sedmi i Edvard Osmi, švedski kralj Gustav. 

Zato su ga zvali „kraljem vozova i vozom kraljeva”, međutim mnogi od njih imali su vrlo čudne zahteve i ponašanje. Ferdinand od Bugarske se, uplašen od mogućeg atentata zaključao u toalet voza i niko nije mogao da dopre do njega. Belgijski kralj Leopold II je upravljao vozom do Istanbula, a isto su činili i bugarski kralj Ferdinand i njegov sin Boris, shvatajući da bar na teritoriji njihove zemlje to niko ne može da im zabrani. Boris je jednom prilikom čak izazvao incident tako što je, da bi izbegao njemu nepodnošljivo kašnjenje, podigao temperaturu u parnom kotlu toliko da je eksplodirao, i oba ložača su poginula, piše E. H. Kukridž u svojoj knjizi.

Pogledajte i Kako izgleda biti na pruzi dok prolazi voz (VIDEO)

Ulazak Orijent Ekspresa u Isanbul 1900; Foto: Wikimedia Commons

Da li spletom neobičnih istorijskih okolnosti, ili zahvaljujući veštim diplomatskim igrama da se kompaniji nadoknade gubici nastali zbog ratnih zbivanja, tek kraj Velikog rata zabeležen je baš u vagon-restoranu broj 2419 čuvenog "Orijent Ekspresa". Tu je 11. novembra 1918. maršal Foš potpisao primirje koje je označilo kraj svih neprijateljstava. Već sledeće godine puštena je u saobraćaj nova kompozicija "Simplon-Orijent-Ekspres". Ovaj novi luksuzni voz saobraćao je na liniji Pariz-Lozana-Milano-Venecija-Trst-Zagreb-Beograd-Istanbul.



bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...