Zašto je došlo do prvog masovnog istrebljenja na Zemlji?

Pre oko 540 miliona godina, mnoge vrste su iščezle, a za to nisu krivi meteori i erupcije vulkana – razlog je daleko jednostavniji.

Zašto je došlo do prvog masovnog istrebljenja na Zemlji? Foto: Shutterstock

Nedavno objavljen naučni rad prvi put izlaže mogućnost da je veliki broj vrsta nestao jednostavno zato što su ih druge vrste istrebile.

Nove vrste bile su prve životinje poput meduza, prvih kičmenjaka i sunđera, a nastale su tokom takozvane Kambrijumske eksplozije i uništile do tada jedine oblike života na Zemlji – višećelijske morske organizme.

Otkrijte: Hoće li ljudi preživeti šesto masovno izumiranje?

Tokom 60 miliona godina veliki broj njih preživljavao je pasivno vareći jedinjenja iz vode putem membrana. Čini se da su nove životinje brzo stekle prednost nad svojim “letargičnim” saputnicima.

“Moderne životinje su inženjeri ekosistema”, kaže jedan od autora studije Sajmon Daroh s Univerziteta “Vanderbilt”. “Oni menjaju okolinu i vrebaju jedni druge.”

Kako naučnici znaju da se to dogodilo?

Pročitajte: Beogradski vrapci na ivici istrebljenja?

Fosili i sedimenti iz Namibije ukazuju da su životinje koje su postojale u poslednjoj etapi geološkog perioda proterozoika bili pod “ekološkim stresom” i da se smanjivao diverzitet vrsta.

Interesantan je još jedan zaključak iz ovog rada: “Postoji moćna analogija između prvog masovnog istrebljenja i onog što se dešava danas, jer novi oblici ponašanja mogu da promene celu planetu, a čovek je najmoćniji inženjer ekosistema koji je postojao”.

Izvor: B92