Otkriven „groteskni“ brat blizanac Sunčevog sistema

Sistem GJ676A je mnogo veći od našeg, ali mu veoma nalikuje, kažu astronomi…

Otkriven „groteskni“ brat blizanac Sunčevog sistema Foto: Shutterstock

Astronomi su uočili našeg, kako kažu „grotesknog“ blizanca: planetarni sistem organizovan vrlo slično kao Sunčev sistem, otkriva se u novoj studiji.

Nazvan GJ676A, sistem je koji ma dve kamenite planete koje orbitiraju u blizini zvezde i dva gasovita giganta koja su udaljena. To znači da je sistem uređen vrlo slično kao naš – osim što je u GJ676A sve mnogo veće. Na primer, najmanja kamenita planeta u ovom sistemu ima masu najmanje četiri puta veću od Zemlje, dok je najveći član sistema pet puta veći od Jupitera.

I drugi sistemi koji se sastoje od više planeta su otkriveni do sada, poput onog nazvanog HD10180, koji se smatra najbogatijim egzoplanetarnim otkrićem jer ima sedam do devet planeta koje orbitiraju oko zvezde. Ali u okviru HD10180 sve planete su gasoviti giganti sa relativno kratkim orbitama.

„U sistemu GJ676A ima i kamenitih i gasovitih planeta – dok je njegovoj varijanta našeg Neptuna potrebno 4.000 dana da obiđe krug oko zvezde“, kaže vođa studije Giljem Anglada Eskude, postdoktorant na univerzitetu Gotingem u Nemačkoj.

Dugačke orbite gasovitih giganata i kratke orbite ekstremno toplih super Zemlji su ono što je navelo astronome da nazovu GJ676A bratom blizancem našeg Solarnog sistema.

Anglada Eskude i njegov tim koristili su novu tehniku za analizu podataka da bi detektovali manje planete koje kruže oko zvezde, za koju se već znalo da ima jednog gasovitog giganta koji kruži oko nje.

„To znači da je vrlo verovatno da i drugi sistemi imaju skrivene komšije“, kaže on. „Potrebno je samo da primenimo ovu novu tehniku da bismo ih pronašli.“

Izvor: National Geographic News