Zaštita raznolikosti prirode

Međunarodni dan biodiverziteta se kao jedan od praznika Ujedinjenih nacija obeležava svakog 22. maja…

Zaštita raznolikosti prirode Foto: Shutterstock

Međunarodni dan biodiverziteta (biološke raznovrsnosti) obeležava se 22. maja da javnost podseti na ugroženost raznolikosti živog sveta na planeti i značaj njenog očuvanja. Povodom ovog dana i u Srbiji je 2012. organizovano nekoliko manifestacija.

Ovaj međunarodni paznik ustanovila je Generalna skupština Ujedinjenih nacija kako bi se zaustavilo izumiranje biljnih i životinjskih vrsta, kao i različitih ekosistema na Zemlji. Već dvanaest godina, ovaj dan se obeležava kao  podsećanje na 22. maj 1992, kada je u Najrobiju usvojena Konvencija o biodiverzitetu, međunarodni dokument kojim su se države širom planete obavezale da štite raznolikost živog sveta.

Pojam biodiverzitet najelegantnije se na srpski jezik prevodi kao biološka raznovrsnost i odnosi se na rasprostranjenost živih vrsta, ali i gena i ekosistema u nekom području ili na celoj planeti. Biodiverzitet je mera zdravlja jednog ekosistema – što je raznolikost vrsta veća, životna sredina je manje ugrožena.

Međutim, prema podacima Ujedinjenih nacija, opstanak na Zemlji je ugrožen za više od 34.000 vrsta živog sveta, a blizu 16.000 vrsta je direktno pred izumiranjem. Ovim se narušavaju životna staništa i, na kraju krajeva, utiče se i na opstanak čoveka. Stoga je neophodno preduzeti čitav niz mera kako bi se spasile vrste koje nestaju.

Patronatura

Povodom Međunarodnog dana biodiverziteta i u Srbiji je ove godine organizovano nekoliko manifestacija. Fakultet za primenjenu ekologiju Futura i NVO Odgovornost upravo na ovaj datum  pokrenuće projekat „Patronatura“, koji podrazumeva zaštitu vrsta koje nestaju, promociju vrsta koje nastaju i ustanovljenje međunarodnog instituta za podunavski miskantus (što je, inače, rod koji obuhvata petnaest vrsta trske). Projekat „Patronatura“ podržao je Centar za promociju nauke među 88 projekata promocije i popularizacije nauke u 2012. godini.

Izvor: Elementarijum