Od sitnih prevara na crnom tržištu do igranja uloga, naučnici preduzimaju vanredne mere da spasu životinje koje vole.

DA BI SPREČILI IZUMIRANJE, NAUČNICI POSTAJU KREATIVNI: Od pomoći pri razmnožavanju do pasa treniranih da slede miris gorilinog izmeta Veliki bilbi; Foto: Profimedia

NEKI NAUČNICI tvrde da nam predstoji šesto po redu masovno izumiranje u povesti života na Zemlji. Ljudska aktivnost udesetostručuje stopu izumiranja. U jednom skorašnjem izveštaju UN navodi se da je oko milion vrsta "sada pred pretnjom od izumiranja, a mnoge će potpuno nestati u sledećih nekoliko decenija".

Takva mogućnost je sumorna, ali ne i neizbežna. Naučnici širom sveta koriste nove tehnologije i nekonvencionalne pristupe za oporavak vrsta. Od pomoći pri razmnožavanju do pasa treniranih da nanjuše retke gorile, naučnici preduzimaju vanredne mere da spasu životinje koje vole.

1 . ZLATNA OTROVNA ŽABA (UGROŽENA)

Tržišna alternativa

Za ovom žabom žude kolekcionari, tako da je krivolovci intenzivno love. Zaštitnik prirode Ivan Lozano jednu varijantu ove vrste koja se javlja u prirodi razmnožava u zatočeništvu – zlatnu žabu s crnim nogama – i smatra da ponuda ovakve varijante može da odvrati potražnju od žaba u divljini.

zlatna_otrovna_zaba

Foto: Wikimedia Commons

2. BELOVRATI ŽDRAL (RANJIV)

Igranje uloge

Kada je ženka ždrala Volnat dovedena u Institut konzervacione biologije Smitsonijan, vezala se za čuvara Krisa Kroua i odbila je da prihvati mužjaka. Sada Krou igra tu ulogu: on oponaša pokrete udvaranja ždrala da bi je zainteresovao, a potom veštački osemenjuje njena jaja.

3. VELIKI BILBI (RANJIV)

Upoznavanje neprijatelja

Ove australijske torbare u njihovom okruženju izlovljavaju lisice i divlje mačke. Naučnici ih izlažu mačkama u ograđenom prostoru u nadi da će tako navesti ove torbare da izbegavaju grabljivce.

4. KAKAPO (KRAJNJE UGROŽEN)

Primena tehnologije

S manje od 150 odraslih jedinki u divljini, kakapoi ne bi podneli jednu lošu sezonu parenja. Naučnici koriste visokotehnološke sprave za praćenje i podsticanje razmnožavanja ovih ptica. Na primer, dronovi isporučuju naučnicima semenu tečnost kakapoa tako da na terenu mogu da veštački oplode ženke.

kakapo

Foto: Wikimedia Commons

5. KROS RIVER GORILA (KRAJNJE UGROŽEN)

Praćenje mirisa

Najređem afričkom velikom čovekolikom majmunu teško je ući u trag. Međutim, sada naučnici imaju pomoć pasa, nekadašnjih korisnika azila, koje je grupa "Radni psi za zaštitu i očuvanje" istrenirala da slede miris gorilinog izmeta.