Pomoću inovativnih tehnika, paleontolozi otkrivaju nove stvari o drevnim zverima.

Prvi otkriveni fosil embriona ispričao je svoju priču: Naučnici sada znaju kako je izgledala beba tiranosaurusa reksa Sten - jedan od nabolje očuvanih i najpoznatijih skeleta tiranosaurusa reksa; Foto: Profimedia

Prvi otkriveni fosil bebe tiranosaurusa reksa otkriva da su jedni od najvećih grabljivaca koji su ikada hodali Zemljom, na početku života bili veličine čivave sa neobično dugim repom.

Ostaci - kandža stopala i donja vilica - fosilizovani su dok su još bili u embrionalnoj fazi. Pronađeni na različitim nalazištima na zapadu Severne Amerike, oba potiču od pre oko 71 do 75 miliona godina, iz perioda kada su tiranosaurusi tek postajali glavni grabljivci.

Mala kandža je otkrivena na mestu Horseshoe Canyon 2018. godine, u državi Alberta. Vilica je takođe pronađena u Alberti, ali na zemljištu First Nation lands, 1983. godine.

Prošle nedelje na godišnjem sastanku Društva paleontologa, ove fosile opisao je Gregori Funston, paleontolog Univerziteta u Edinburgu, koji je pomoću nove tehnologije otkrio nove stvari o ovoj vrsti.

Značaj kostiju nije bio jasan odmah, kada su otkrivene.

Student postdiplomskih studija u Alberti, Funston, istraživao kandžu tek otkrivenog nožnog prsta kada mu je Filip Kari pokazao i komadić vilice u kamenu, previše osetljive da bi se iz njega izvadila.

"Uopšte nisam bio uveren da je u pitanju fosil tiranosaurusa", rekao je Funston. Ali nakon 3D skeniranja i rekonstrukcije, Funston je promenio mišljenje.

Paleontolog Državnog univerziteta Oklahoma, Evan Džonson-Ransom, koji nije bio uključen u istraživanje, slaže se da sa Funstonovim zaključkom nakon skeniranja. Vilica naročito podseća na vilice ranije otkrivenih tiranosaura.

"Tada smo shvatili da smo dobili priliku da naučimo mnogo o bebama tiranosaurusa, koje su do tada bile prava misterija", kaže Funston. Većinu fosilnih ostataka tiranosaurusa čine potpuno odrasle ili mlade životinje.

I ranije je bilo pokušaja da se izgled bebe tiranosaurusa reksa rekonstruiše, ali sada su se paleontolizi, na osnovu novih saznanja i otkrivenih fosila, ponovo bacili na taj posao.

Beba tiranosaurusa

Novi fosili otkrili su da su bebe tiranosaurusa bile sitne u odnosu na roditelje. Na primer, veličina bebe T-reksa bila je tek deseti deo odraslog tiranosaurusa, dok je na primer, veličina bebe afričkog slona iznosi oko četvrtinu veličine odraslog slona.

Otkrivena vilica pripadala je tiranosaurusu dužine nešto više od tri metra.

Iako tri metra, zvuči prilično veliko, posmatrano iz perspektive dinosaurusa, te bebe su veoma male u odnosu na njih koji mogu da dostignu težinu od 3 tone. Otkrivena čeljust ima sitne zube koji se poklapaju sa onim što stručnjaci nazivaju prvim zubima koji se ubrzo, kako životinja raste, zamenjuju potpuno funkcionalnim setom oštrih zuba.

Malim zubima, nalik oštrici, kakvi su otkriveni u fosilizovanoj vilici, bebe tiranosaurusa su se najverovatnije hranile insektima i gušterima.

Kako je tiranosaurus rastao, raznovrsnost "menija" se širila, tako, na primer neki drugi ostaci T-reksa ukazuju da je ova vrsta već sa 11 godina mogla da ulovi nekog manjeg dinosaurusa, dok su sa 22 mogli čeljustima da zdrobe i kosti velikih biljojeda, pa čak i drugih tiranosaurusa,

"Embrion tiranosaurusa ne daje nam samo uvid u veličinu bebe, nego i u veličinu samog jajeta", kaže Džonson-Ransom.

Još niko nije pozitivno identifikovao jaje tiranosaurusa, ali oblik ovog fosilizovanog embriona ukazuje na to da su jaja tiranosaurusa bila dužine oko 17 santimetara.

*Više o novim otkrićima vezanim za dinosauruse čitajte u oktobarskom broju časopisa National Geographic na srpskom jeziku.