Mesec Titan oblikovali slični geološki procesi kao i Zemlju

Najveći Saturnov mesec ima jezera, planine i dine, a njegova je površina izbrazdana mnogim istim silama koje su oblikovale Zemlju, objavili su naučnici.

Mesec Titan oblikovali slični geološki procesi kao i Zemlju Foto: Shutterstock

Grupa predvođena Rozali Lopes s Kalifornijskog tehnološkog instituta (Caltech) saopštila je da je Titanova vidljiva spoljašnost "jedna od geološki najraznolikijih u Sunčevom sistemu".

"Uprkos razlici u materijalima, temperaturama i gravitacionim poljima između Zemlje i Titana, mnoga obeležja njihovih površina slična su i mogu se interpretirati kao proizvod istih geoloških procesa", objavili su naučnici u časopisu Nature Astronomy.

Koristeći se radarom i podacima koje je prikupila sonda Kasini, koja se srušila na Saturn 2017. nakon dvadesetogodišnje misije oko njega, naučnici su uspeli da popune mnoge praznine u mapiranju Titana, udaljenog neke 1,2 milijarde kilometara od Zemlje.

NASA šalje dron na Saturnov satelit u potragu za poreklom čovečanstva

Titanove dine i jezera relativno su mlade, dok se planinski deo čini stariji, kažu naučnici.

Titanova površina oblikovana je akumulacijom i erozijom sedimenata i pokazuje "jasne latitudalne varijante, s dinama na ekvatoru, visoravnima na srednjim geografskim širinama i jezerima na polovima".

Područja oko ekvatora su suva, a oko polova je vlažnije.

Kao u slučaju Zemlje, Titanova površina izbrazdana je kraterima, erozijom, kretanjem tektonskih ploča i moguće vulkanskim aktivnostima.

5 neverovatnih stvari koje se dešavaju na drugim planetama

Titan je, osim Zemlje, "jedino poznato nebesko telo s tekućim površinama", dodala je naučnica Alis Le Gal, članica te grupe naučnika.

Pojasnila je da se metan na veoma niskim temperaturama javlja u tri stanja, krutom, tekućem i gasnom i na Titanu čini ciklus kakav je na Zemlji sličan kiši koja stvara reke i jezera, pa potom isparava kako bi ponovno oblikovala oblake.

*Zapratite National Geographic Srbija na instagramu i fejsbuku

Izvor: N1

U prodaji je avgustovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.