Maglina NGC 2392: Blistava smrt zvezde

Život zvezde je dug i blistav, a može trajati i više milijardi godina. Kada dođe vreme za kraj, ova nebeska tela priređuju zapanjujući spektakl…

Maglina NGC 2392: Blistava smrt zvezde Foto: NASA

Kompozicija više fotografija koje su zabeležene putem svemirskog teleskopa Habl i opservatorije Čandra, prikazuje maglinu NGC 2392, koja se nalazi na 4.200 svetlosnih godina daleko od Zemlje, a trenutno je u jednoj od finalnih faza života.

Poznata i pod nazivom „Eskimo maglina“, ova planetarna maglina sastoji se od svetlećeg jonizovanog gasa koji se širi. Termin „planetarna maglina“, inače potiče od sličnosti sa izgledom planeta kada se posmatra kroz manji teleskop, ali zapravo ovaj objekat nema nikakve veze sa planetama. U pitanju je relativno kratkotrajan fenomen, od svega nekoliko desetina hiljada godina, u odnosu na tipični stelarni životni vek od nekoliko milijardi godina.

Vodonik iz središta ove magline sada je potpuno potrošen, pa se ona širi i odbacuje spoljašnje slojeve. Kada budu u potpunosti odbačeni, maglina će postati beli patuljak – gusti stelarni ostatak središta zvezde.