Neobična stena: 13 stvari koje život na Zemlji čine mogućim

Kao planeta, Zemlja je dobro opremljena i idealno pozicionirana u našem Sunčevom sistemu i u galaksiji da podrži život kakav poznajemo.

Neobična stena: 13 stvari koje život na Zemlji čine mogućim Foto: Shutterstock

Nakon oko 4,6 milijardi godina kosmičkog razvoja, naša planeta prepuna je života zahvaljujući izuzetnom skupu uslova, od optimalnog hemijskog sastava svog planetarnog jezgra pa do sigurne udaljenosti od crne rupe skrivene u središtu naše galaksije.

1. Naša planeta s vremenom reciklira životno važni ugljenik

Ugljen-dioksid je jedan od mnogih gasova s efektom staklene bašte koji na našoj planeti zadržavaju toplotu i njenu površinu drže dovoljno toplom da podrži život. Na statičkim površinama Venere i Marsa ugljenik je sadržan u vazduhu i stenama. Na Zemlji, suprotno tome, taj vitalni element milionima godina kruži kroz vazduh, zemlju i more zbog stalnog delovanja tektonskih ploča.

2. Imamo ozonski sloj koji blokira štetno zračenje

Pradavni okeanski organizmi nalik biljkama dodali su u atmosferu kiseonik i stvorili visoki atmosferski sloj ozona, koji je rane kopnene vrste zaštitio od smrtonosnog zračenja.

Pogledajte i Naša čudnovata planeta: 7 neverovatnih stvari koje niste znali o Zemlji

3. Imamo veliki Mesec koji stabilizuje kretanje Zemlje po svojoj putanji oko Sunca

Osa Zemljine rotacije je nagnuta u odnosu na ravan Sunčevog sistema i oscilira u svom obrtanju. Ova sitna oscilacija može da menja klimu na Zemlji, od vruće do ledene, na svakih 41.000 godina – a razlike bi bile i veće da Mesec svojom gravitacijom ne ublažava tu oscilaciju.

Pogledajte i Neobični predeli naše planete: 5 najčudnijih mesta na svetu

4. Različite vrste površina Zemlje podržavaju brojne oblike života

Dramatična pomeranja tektonskih ploča stvorila su različita površinska staništa i terene. To je podstaklo prilagođavanje, što je pomoglo raznolikosti života i opstanku tokom nekoliko masovnih izumiranja.

5. Planetarno magnetsko polje odbija sunčane oluje

Opčinjavajuća polarna svetlost, uzrokovana naelektrisanim česticama sa Sunca, podsetnik je na taj učinak magnetnog polja koje odbije većinu štetnog Sunčevog kosmičkog zračenja.

6. Mi smo na pravoj udaljenosti od Sunca

Zemlja se okreće u takozvanoj zoni Zlatokose (iz priče o Zlatokosoj i tri medveda) jer nije ni preblizu ni predaleko od Sunca, pa je voda na njenoj površini u tečnom stanju.

Pogledajte i Najlepše boje Zemlje: 10 prizora koje nikad nećete zaboraviti

7. Na sigurnoj smo udaljenosti od gasovitih džinova

Da su nam orbite najvećih planeta Sunčevog sistema mnogo bliže, njihove snažne gravitacione sile mogle bi da uzrokuju po život katastrofalne promene Zemljine udaljenosti od Sunca.

8. Sunce je stabilna, trajna zvezda

Zvezde koje su masivnije od Sunca izgaraju na višoj temperaturi i obično ne traju dovoljno dugo da bi se na planetama razvio život. Manje masivne, starije zvezde često su nestabilne i sklone zasipanju svojih planeta mlazovima zračenja.

9. Naša planeta ima sve što treba da ima za dinamicno jezgro

Međuzvezdani oblak gasa i prašine od kojeg je nastala Zemlja sadržavao je dovoljno radioaktivnih elemenata da bi se njeno uskomešano jezgro napajalo energijom milijardama godina. To jezgro stvara magnetno polje koje planetu štiti od opasnosti kao što su Sunčeve erupcije.

Pogledajte i Da li je ovo najraniji znak života na Zemlji?

10. Imamo divovske planete koje nas štite izdaleka

Jupiterova jaka gravitacija u ranim danima Zemlje slala je prema njoj asteroide bogate vodom. Danas ta masivna planeta razređuje pojas asteroida, štiteći Zemlju od prečestih sudara koji bi mogli da izazovu izumiranje živog sveta.

11. Sunce nam pruža zaštitu od galaktičkog krša

Sunce obuhvata svoje planete u mehur naelektrisanih čestica koje odbijaju opasna zračenja i štetne tvari koje stižu iz međuzvezdanog prostora.

12. Naš galaktički put vodi nas podalje od opasnosti

Sunčev sistem je udobno smešten u bezbednoj luci između velikih spiralnih grana, a njegova gotovo kružna orbita pomaže da se izbegnu opasna unutrašnja područja galaksije.

13. Naše mesto je daleko od zvezdanih gužvi

U blizini Sunca relativno je malo drugih zvezda, što za Zemlju smanjuje rizik od gravitacionih uticaja drugih tela, gama zraka ili zvezda koje se urušavaju, zvanih supernove.