Istorija "Tvrđave kuge": Mesto gde su se naučnici borili protiv smrti (VIDEO)

U finskom zalivu, između Sankt Peterburga i Kronštata nalazi se utvđenje koje je dobilo naziv po ruskom caru Aleksandru Prvom. Tvrđava je sagrađena na veštačkom ostrvu 1845. godine sa ciljem zaštite carstva i pre svega tadašnje prestonice Sankt Peterburga.

Istorija "Tvrđave kuge": Mesto gde su se naučnici borili protiv smrti (VIDEO) Foto: Shutterstock

Veštačko ostrvo na kojem je sagrađena tvrđava je napravljeno tako što je niz greda zabijeno na dno kako bi "držali" bazu koja je napravljena od betona, peska i slojeva granita.

Tokom svoje burne istorije tvrđava je bila mornarički izvidnički punkt, mesto za odlaganje šuta, grumena ugljenika i drugih materijala, središte ilegalne rejv i tehno kulture i žurki ali i, verovatno najzanimljivije, mesto gde su se istraživale zarazne bolesti i gde je otkrivena vakcina protiv kuge.

Kompleks se sastoji od glavne zgrade s centralnim trgom. U eliptičnu građevinu od tri sprata je moglo da stane 1.000 vojnika, a bilo je smešteno i sto topova. Iako je tvrđava na odličnoj poziciji za odbranu grada, nikada nije bila u direktnoj borbi.

Pogledajte i Ostrvo kuge, malih boginja i antraksa: Vozdroženija, jedno od najsmrtonosnijih mesta na svetu

Upravo zato što se nije "iskazala" kao korisna vojna fortifikacija, odmah je ušla u uži izbor za mesto gde bi mogli da se smeste istraživački centar i laboratorije.

Krajem 19. veka lekar Aleksandar Jersin je otkrio patogen kuge (1884), a ruska vlada je odmah oformila specijalnu komisiju za prevenciju širenja bolesti i naučni tim koji će se baviti "bakteriologijom".

Izolacija tvrđave pokazala se apsolutno idealna da se u nju usele naučnici. Prvo su prostorije pretvorene u laboratorije u januaru 1897. godine - bile su deo carskog Instituta za eksperimentalnu medicinu.

U renoviranoj tvrđavi je bilo svega - od velikih peći za kremaciju životinja na kojima su rađeni eksperimenti, do izolacijskih prostorija, biblioteke, štala za konje na kojima se serum tj. vakcina testirala.

Saznajte i Koja životinja je prenosilac kuge?

Tvrđava Aleksandar je dobila nadimak "Tvrđava Kuga" jer su se četiri naučnika zarazila kugom u njoj, a od toga su dvojica umrla između 1904. i 1907.

Nakon što su sve preuzeli komunisti 1917, laboratorija u tvrđavi Aleksander je zatvorena, a stručnjaci su preseljeni u institucije širom države.

Danas tamo ruska mornarica skladišti opremu i radi popravke velikih brodova, a mesto se može i turistički obići.