Oktobar 2014

Više vremena, više istine

Oktobar 2014

Doslovno značenje latinske reči fossilis jeste "dobijen kopanjem", a danas reč fosil predstavlja očuvane ostatke organizama ili delove organizama zahvaljujući kojima saznajemo mnogo toga iz povesti naše planete. Različita istraživanja fosila, odnosno paleontologija, arheologija ili geologija - nauke koje kopaju kroz vreme - doprinela su rušenju mnogih zabluda, mitova i "nepobitnih" teoloških istina.

Jedan od značajnih naučnika, ili više popularizatora nauke, koji je "otvaranjem vrata vremena" omogućio i put u novi svet promene i napretka (što će kasnije postati svet evolucije) bio je francuski plemić Žan-Luj Lekrerk, poznatiji kao grof Bifon (1707-1788). On se nije samo suprotstavio zvaničnom crkvenom učenju već je otišao i korak dalje izmišljajući "novu vrstu bogohuljenja", kako je to nazvao Danijel Borstin. Smatrao je da ako je oblik Zemlje promenljiv kroz svoje postojanje, ako stare vrste mogu da izumru, a nove da se pojave, onda je i svet krajnje nepostojan. A to je podrazumevalo i promenljive puteve spasenja, promenljive svete tajne, pa i promenljivu crkvu. To je bio još jedan od koraka kojim će Priroda prestati da bude delo imaginarnog tvorca i početi da se razume kao niz procesa. Bifon bi za takve stavove mogao biti zahvalan svom prethodniku, Dancu Nilsu Stensenu (1638-1686), pioniru evropske geologije, zaslužnom za danas uobičajeno gledište da je istorija Zemlje zabeležena u njenim slojevima. Tako je Bifonu ostalo da proširi vidike nauka konačno izvodeći Zemlju iz crkvenih knjiga na pozornicu istorije, što je podstaklo maštu potonjih prirodnjaka. Sa Bifonovim otkrićem "tajne vrsta" stvaranje je moglo da se posmatra kao neprekidna drama u vremenu. Kopajući kroz vreme, nauka nam predstavlja nemani kakvih nije bilo ni u srednjovekovnim bestijarima i opominje na činjenicu da je svet postojao i pre nas. A to je mnogo bolje i časnije od onoga što nude oni koji misle da ravnu Zemlju nose četiri kornjače. Ili možda četiri dinosaurusa?

Do sledećeg broja,