Geoidni model Zemlje

Kada se pogleda iz svemira, izgled Zemlje je poput plavog klikera koji pluta u praznini.

Geoidni model Zemlje Grafika: Stefan Fičtel

Ali naučnicima koji proučavaju veze između gravitacije, geologije i klime, Zemlja više liči na duboko izrezbaren krompir. Ovaj šarenoliki model, poznat kao geoid, pokazuje kako bi Zemlja izgledala kada bi mogla da se preoblikuje tako da se vide nepravilnosti u gravitaciji izazvane promenljivošću gustine Zemljine mase. Ovo je do sada najnoviji i najdetaljniji geoid i napravila ga je Evropska svemirska agencija.

Mada je poznato da oblici reljefa, kao što su planine, delimično utiču na gravitaciono polje, geološke strukture sve do unutrašnjosti Zemljinog omotača u velikoj meri utiču na silu gravitacije. Gravitacija je slabija u oblastima manje gustine. Tako se na primer najniža tačka geoida nalazi u Indijskom okeanu, gde je gustina stena manja verovatno zbog davnog sudaranja indijskih i evroazijskih tektonskih ploča.

Takođe je moguće tokom određenog perioda proučavati promene na geoidu radi utvrđivanja uticaja klime na Zemljinu površinu. Prema novijim podacima koje je prikupio Nasin satelit, sila gravitacije na polarnim ledenim pločama smanjena je usled globalnog zagrevanja koje je njihovu ledenu masu delom pretvorilo u vodu. „Teško je izmeriti težinu ledene ploče na Grenlandu pomoću kućne vage“, kaže službenik Nase Majkl Votkins, ali to je u doslovnom smislu moguće pomoću geoida.