Vesti

Zašto u gradovima ima sve manje vrabaca?

Foto: Shutterstock

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

U urbanim sredinama sve je manji broj ovih ptica, a francuski naučnici su utvrdili da je čovek u tome imao značajnu ulogu.

Najnovije francusko istraživanje otkriva da su vrapci u gradovima, baš kao i njihovi stanovnici, žrtve brze hrane.

Zašto ne viđamo mladunce golubova?

Stručnjaci francuskog Nacionalnog centra za naučna istraživanja (CNRS) objašnjavaju da je opadanje broja dživdžana u velikim gradovima posledica hrane koju konzumiraju, a koja je previše masna i previše zaslađena za njihove mladunce. Svoje zaključke doneli su na osnovu posmatranja 110 ptica (68 odraslih i 42 ptića starih nekoliko sedmica) u dva grada - Nioru i La Rošelu, i dva sela na zapadu Francuske. Istraživači su izmerili telesnu masu, količinu masnih naslaga na vratu, veličinu kljuna, nogu i krila ptica.

Pročitajte: Beogradski vrapci na ivici istrebljenja?

U poređenju sa seoskom populacijom, odrasli gradski vrapci su pet do 10 odsto manji i par grama mršaviji. Ali, paradoksalno, njihovi mladunci su znatno deblji od svojih vršnjaka na selu.

"Ovi podaci ukazuju da gradski vrapci jedu previše masne hrane. Jer za dobar rast, ptići moraju pre svega da uzimaju proteine, koje dobijaju od insekata. U gradovima, međutim, njihovi roditelji lakše dolaze do mrvica pica i druge brze hrane", objašnjava biolog Frederik Anželje. On navodi da takva vrsta ishrane ne ugrožava život ovih malenih ptica, ali da gradski dživdžani ležu manje jaja, a njihovi ptići sporije rastu.

Pogledajte: Kako golubovi izbegavaju oblakodere, automobile i prolaznike?

Anželje napominje, međutim, da ovo nije jedini faktor koji utiče na smanjenje broja vrabaca u gradovima. Naše male komšije nestaju s asfalta i zbog visokog novoa zagađenja, kako atmosferskog tako i zvučnog, istakao je on, prenose francuski mediji.

Izvor: Novosti (Tanjug)