Vesti

Najveće i najstarije drveće na svetu izumire

Foto: Shutterstock

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Naročito su ugroženi australijski jasen, severnoamerički bor, kalifornijska sekvoja i tanzanijski baobab…

Naučnici sa univerziteta u Australiji i Sjedinjenim državama upozoravaju na zabrinjavajuću stopu odumiranja najvećih živih organizama na planeti - džinovskog, starog drveća, stecište brojnih ptica i bogatog biodiverziteta. Ekosistemi širom sveta su ugroženi, jer starom drveću preti rapidno izumiranje ukoliko se hitno ne donesu mere za njihovu zaštitu, navodi se u studiji objavljeni u časopisu Science.

„To je svetski problem i javlja se u većini vrsta šuma“, navodi autor studije, Dejvid Lindenmejer sa Australijskog nacionalnog univerziteta. „Baš kao i velikim životinjama, poput slonova, tigrova i kitova, čiji je broj drastično opao u mnogim delovima sveta, i velikom drveću preti istrebljenje“.

Lindenmajer i njegove kolege započeli su studiju posle analize podataka o šumama u Švedskoj, koji datiraju još iz 1860. godine. Rezultati istraživanja su pokazali ubrzano nestaje velikog drveća, starg između 100 i 300 godina i to u svim vrstama šume, na svim kontinentima: u Evropi, Severnoj i Južnoj Americi, Aziji, Africi i Australiji. Naročito su ugroženi australijski jaseni, severnoamerički borovi, kalifornijske sekvoje i tanzanijski baobabi.

Iako su veliki šumski požari delom krivi za odumiranje, ispostavilo se da drveće nestaje po 10 puta većoj stopi od normalne i u godinama bez požara. Izumiranje džinovskog drveća, ističu istraživači, rezultat je i kombinacije klimatskog zagrevanja, seče i krčenja šuma.

„Ovo je veoma, veoma zabrinjavajući trend“, kazao je Bil Lorens sa Džejms Kuk univerziteta. „Govorimo o nestanku najvećih živih organizama na planeti, najvećih biljaka na planeti, organizama koji imaju ključnu ulogu u regulisanju našeg sveta.“

Veliko drveće ima važnu ekološku ulogu. Ono je gnezdilište i stanište za oko 30 odsto ptica i životinja pojedinih ekosistema. Ono je, takođe, ogromno skladište ugljenika, obezbeđuje reciklažu supstrata, omogućava velikom broju živih organizama da se na njemu razvijaju i utiče na hidrologiju.

Naučnici su istakli da političari i šefovi država moraju da preuzmu inicijativu u očuvanju ovih džinova, kako bi se smanjilo izumiranje.

„Hitno nam je potrebno targetirano istraživanje da bismo bolje razumeli koje su to ključne pretnje po opstanak drveća, kao i kojim strategijama se treba boriti protiv daljeg opadanja broja jedinki“, navodi se u studiji. „Bez takve inicijative, ovi organizmi i brojne vrste koje zavise od njih mogle bi čak i potpuno nestati.“

Izvor: The Telegraph