Vesti

Prve tamne galaksije su konačno uočene

Foto: DSS2/ESO i S. Kantalupo, UCSC

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Teorije su predviđale njihovo postojanje, ali su tek sada astronomi zaista i ugledali ove prvobitne oblike galaksija kakve su nam danas poznate…

11 milijardi svetlosnih godina daleko od nas, neobične, tamne galaksije, bez prisustva bilo kakvog izvora svetlosti, konačno su uočene, navodi se u novoj studiji.

Teorijski se pretpostavljalo da postoje, ali naučnici nisu mogli to da tvrde sa sigurnošću. Ovi objekti deluju vrlo slično današnjim galaksijama koje znamo, najviše po tome što su bogati gasom. Ipak, bez i jedne zvezde koja bi mogla da obasja taj gas, ove galaksije su dugo bile skrivene od naših pogleda.

Na primer, kada ne bi bilo zvezda u Mlečnom putu, sazvežđe Orion bi bilo potpuno nevidljivo za naše teleskope, kaže vođa studije Sebastiano Kantalupo, astronom sa Kalifornija univerziteta.

Da bi pronašli ove kosmičke duhove, Kantalupo i njegove kolege iskoristili su jedan od najmoćnijih izvora svetlosti u svemiru – kvazar poznat pod imenom HE0109-3518. On sija jačinom koju bi imalo nekoliko stotina miliona zvezda i u stanju je da osvetli svoje galaktičko susedstvo u prečniku od deset miliona svetlosnih godina. Kvazari su vrlo udaljene galaksije u čijem se centru nalazi supermasivna crna rupa.

Koristeći ogroman teleskop Evropske južne opservatorije smeštene u Čileu, astronomi su napravili fotografije oblasti koja okružuje ovaj kvazar i uočili najmanje dvanaest potencijalnih tamnih galaksija.

Karika koja nedostaje u evoluciji galaksije?

Zbog vremena potrebnog da svetlost stigne od tamne galaksije do nas, mi ih sada vidimo onako kako je izgledala pre 11 milijardi godina. Zbog toga, novootkrivene galaksije mogle bi da rasvetle evoluciju svetlih galaksija koje su nam danas poznate, rekao je Kantalupo.

„Posmatramo ove tamne objekte kao bebe, odnosno galaksije u najranijoj fazi evolucije. To je trenutak kada su karakteristike gasa – sastav, gustina, ili neki drugi još uvek nepoznati parametri – u idealnom stanju za formiranje zvezda“, kaže on. „Zbog toga su ove galaksije koje smo konačno otkrili na neki način karika koja je nedostajala u potpunom razumevanju evolucije galaksija. Možemo ih posmatrati i kao kamen temeljac na kome su izgrađene galaksije koje vidimo danas, uključujući i onu u kojoj živimo.“

I dalje je, međutim, misterija kako su se zvezde formirale u ovim prvobitnim tamnim galaksijama, ali jedna od mogućnosti je da galaksije ostaju tamne sve do trenutka kada postanu dovoljno velike za bi pokrenule formiranje zvezde ili dok se ne sudare sa drugom galaksijom.

„Prema onome kako mi sada vidimo formiranje galaksija, velike galaksije su verovatno zadobile veći deo svog gasa kroz proždiranje manjih sistema“, kaže Kantalupo. „Ove male tamne galaksije koje smo uočili mogle bi biti ključne za snabdevanje svojih velikih komšija gasom neophodnim za stvaranje zvezda.“

Izvor: National Geograpihc News