Vesti

Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Nasina letelica „Kasini“ uočila je prostrana jezera metana u „tropskom pojasu“ Saturnovog meseca….

Jedno od ovih jezera veliko je kao pola Velikog slanog jezera u Juti i duboko oko jedan metar.

Do ovih otkrića istraživači su došli posle analize novih podataka sa letelice Kasini, a prema njihovim rečima, ona su potpuno neočekivana jer se do sada verovalo da je tečnost moguće pronaći samo na polovima.

„Najverovatnije je da jezera ispunjava tečnost iz podzemnih bazena“, rekla je Kejtlin Grifit, vođa istraživanja. „U suštini, na Titanu bi mogle da postoje i oaze. Naš rad takođe pokazuje da postoji i niz manjih, plićih jezera, koja podsećaju na močvare na Zemlji, duboka do kolena.“

Razumevanje kako su jezera i močvare uopšte nastali na Titanu, pomoćiće istraživačima da nauče više o vremenskim uslovima na ovom satelitu. Kao što na Zemlji postoji hidrološki ciklus, tako i na Titanu funkcioniše ciklus metana. U njegovoj atmosferi, ultraljubičasti zraci razbijaju metan, pokrećući lanac složenih organskih hemijskih reakcija. Prema tom modelu, lako je objasniti postojanje tečnosti na polovima, međutim, on se ne može primeniti za pojašnjenje kako se metan u tečnom stanju zadržava i u tropima.

„Bilo koja tečnost deponovana na tropskom pojasu brzo isparava i cirkulacijom prelazi na polove, gde se pojavljuju velika polarna jezera. Jezera na polovima je lako objasniti, ali ne i ove u tropima“, kaže Grifitova.

Titan je jedini satelit u Solarnom sistemu koji ima značajnu atmosferu – mutnu izmaglicu organskih molekula, za koje neki naučnici misle da sadrži sastojke za život kakav poznajemo. Ovaj mesec je takođe jedini u Solarnom sistemu, osim Zemlje, koje ima tečna tela na svojoj površini – prethodni podaci sa orbitera američke svemirske agencije NASA otkrili su stotine jezera u blizini hladnih Titanovih polova.

Sa temperaturama koje se na površini kreću oko -183 stepeni Celzijusovih, Titan je previše hladan da bi imao tečnu vodu. Umesto toga, jezera su ispunjena tečnim ugljovodonikom, poput metana i etana.

Izvor: Phys.org