Vesti

JEDI, PIJ I BUDI OPREZAN: Namirnice koje nutricionisti najviše proučavaju

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju
AUTOR: Ketrin Zakerman

Namirnice koje se najviše proučavaju nisu uvek one koje bi trebalo jesti. Evo šta kažu nutricionisti....

Tekst Jedi, pij i budi oprezan objavljen je u rubrici Kompas u NG Srbija u septembru 2017. godine

Kad bi sve bilo tako jednostavno kao u izreci „jedna jabuka dnevno i ne treba ti doktor”.

U stvari, nutricionisti neprestano ispituju zdrava svojstva namirnica. Sve na ovoj stranici (časopisa): riba, crveno vino, crveno meso, sir, začini,karfiol, zeleniši, čokolada, nar, orašasti plodovi, zajedno s maslinovim uljem i čajem, u proteklih 25 godina predstavlja predmet više od 20 istraživanja, kaže lekar Majkl Rojzen, šef zdravstvene službe u Klivlendskoj klinici. Zbog čega se to radi?

Po majanskom receptu: Kako se pravi čokolada? (VIDEO)

„Ove namirnice ili sadrže neočekivane koristi”, kaže, „ili se redovno konzumiraju a mogu da budu rizične.”

Orašasti plodovi su poznati po tome što smanjuju rizik od raka, srčanih oboljenja i moždanog udara

Neke namirnice – poput nara i pistaća u Sjedinjenim Državama – dostigle su nutricionističku slavu jer neka velika kompanija koja upravlja proizvodnjom i prodajom plaća većinu istraživanja. A sponzorisana istraživanja mogu da bace u senku naučni pristup, kaže Rojzen.

Na primer, Nacionalni savet za mlečne proizvode „ima ogromnu marketinšku moć”, koja mu omogućava širok uticaj u promovisanju istinski hranljivih svojstava mleka, jogurta, sira i drugih proizvoda. Neki mlečni proizvodi sadrže lecitin, jedinjenje koje je dugo smatrano zdravim za konzumaciju. Ipak, ono u sadejstvu sa crevnim bakterijama proizvodi štetno jedinjenje trimetilamin, koje izaziva upale i može da dovede do bolesti. I žumanca poseduju lecitin, tako da Rojzen preporučuje minimalan unos u organizam.

Da nema genetske modifikacije, neke namirnice ne bi postojale u svom današnjem obliku

Smatra se da je zdravo i korisno za srce popiti jednu čašu crvenog vina dnevno

Namirnice koje se najviše proučavaju nisu uvek one koje bi trebalo jesti. Rojzen sugeriše izbegavanje ishrane s niskim unosom ugljenih hidrata, koja u prvi plan stavlja puter, sir i mnogo mesa. Čak i naizgled zdrava, na pašnjacima uzgajana govedina sadrži karnitin, koji takođe proizvodi trimetilamin.

„Bez obzira na to da li se stoka uzgaja na pašnjacima ili se hrani žitaricama iz ambara, nema razlike u strukturi ovog proteina.” Crveno vino ili izdašna kašika čistog ekstra devičanskog maslinovog ulja – dve najproučavanije namirnice – mogu malo da ublaže negativne posledice konzumacije mesa i mlečnih proizvoda. Ipak, alkohol je riskantan, a maslinovo ulje ima visoku kalorijsku vrednost.

Lecitin u siru može da izazove upalu arterija.

Najbolje je, smatra Rojzen, slediti nauku, a ne čula. Jedite povrće. Umesto mesa, opredelite se za lososa ili morsku pastrmku – oni sadrže više korisnog ribljeg ulja od većine drugih visokomasnih vrsta s niskim prisustvom žive.

Pročitajte i Koliko dugo namirnice možemo držati u zamrzivaču?

Pijte crnu kafu (može da čini dobro jetri). Grickajte orašaste plodove, ali ne previše. A za desert: komad crne čokolade.

 

 

Inicijalizacija u toku...