Vesti

Stani, pripremi se, kreni!

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Drevni Rimljani su nam ostavli brojna saobraćajna pravila, ali tek je upotreba semafora koliko-toliko donela red u saobraćaj.

Drevni Rimljani ostavili su nam brojna pravila koja regulišu ponašanje u saobraćaju - jednosmerne ulice, pravila parkiranja, raskrsnice, možda i kružne tokove. Ali, intenzivno kretanje i gust saobraćaj zahtevali su adekvatnu signalizaciju. Jedan model nešto primitivnijeg "semafora" bio je postavljen u Londonu 1868. godine. Njime je upravljano ručno, odnosno jedan čovek je menjao crveno i zeleno svetlo; taj "semafor" je ubrzo po postavljanju eksplodirao.

Nakon pojave automobila na smeni XIX i XX veka intenzitet saobraćaja se drastično pojačao. Automobili, zaprege, biciklisti i pešaci ispunili su saobraćajnice u gradovima i svako od učesnika je morao da pronađe sopstveni način da bezbedno prođe raskrsnicu. Naravno, nesreće su bile česte. Nakon što je bio svedok jedne nesreće, Garet Morgan, sin bivših robova, izumeo je automatski električni "signalizator". Taj, prvi, semafor postavljen je u Morganovom gradu Klivlendu, u Ohaju, u Sjedinjenim Državama oko 1918. godine, a patent je zaštićen 1923. godine. Morganov semafor imao je crveno i zeleno svetlo kao i zvučni signal, takozvanu "zujalicu" koja je najavljivala promenu iz crvenog u zeleno i obrnuto.

Ubrzo, semafori su se pojavili u Detroitu i Njujorku, ali kao trobojni, sa crvenim, žutim i zelenim svetlom. Boje su usvojene iz železničke signalizacije koja se upotrebljavala tridesetih godina XIX veka. 

Garet Morgan je prodao svoj patent za 40.000 dolara korporaciji General Electric, a osim semafora pripisuju mu se izum šivaće mašine i gas-maske.

Inicijalizacija u toku...